lördag 26 juni 2021

Death on the Nile

Foto: adlibris.com/se
Nästa år kommer nästa filmatisering med Agatha Christies Poirot spelad av Kenneth Branagh. Det är också han som framför denna ljudboksversion av Death on the Nile. Han säger faktiskt i början att han framför den, inte läser den. Så är det också. Han spelar de olika karaktärerna med olika röster och dialekter. Eftersom de olika karaktärerna kommer från olika delar av världen och möts på en kryssning på Nilen så får han utlopp för sina skådespelartalanger. Jag har insett att jag uppskattar denna typ av ljudböcker, när de är mer framförda än upplästa. Däremot så hade jag lite problem med att hålla ordning på alla karaktärer, speciellt i början. Om man har en fysisk bok i sin hand så kan man ju gå tillbaka och kolla om man blir osäker på vem någon är, men i ljudboksformatet blir det väldigt besvärligt och jag lyssnade bara vidare.

Poirot är på semester i Egypten och deltar i en kryssning på Nilen. Med på båten är flera andra resenärer, ett varierat persongalleri, som jag tror är lite typiskt för författaren. Eftersom det är en kryssning är det också så att de som är med är med, inga tillkommer eller försvinner. Förutom de som blir dödade då. För så är det ju natuligtvis. En nygift arvtagerska blir skjuten och hittas död i sin hytt. Hennes man blev samma kväll skjuten i benet av sin före detta fästmö, som följt efter honom och hans nya fru på deras bröllopsresa. Naturligtvis är det den försmådda kvinnan som först misstänks för dödskjutningen, men sanningen visar sig vara mer invecklad än så. 

Poirot och en överste (tror jag, men kommer inte ihåg hans namn) börjar förhöra alla ombord, för att kunna lösa fallet. Naturligtvis lägger Poirot märke till och förstår saker som ingen annan inser. När han säger till översen att han tror att han vet hur det ligger till och ber honom överväga vissa saker så kan jag bara instämma med översten i att jag inte förstår i alla fall. När allt är blottlagt och avslöjat så är det ändå så att jag vid en tidpunkt hade en korrekt misstanke, men jag hade ju hunnit med att misstänka de flesta så jag kan inte berömma mig för något speciellt skarpsinne. Även om jag bara läst/lyssnat på några böcker av Agatha Christie så har jag även sett miniserieversioner av några till och tycker mig kunna säga att denna följer hennes klassiska mönster. Gillar man det så kommer man gilla denna bok.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar