tisdag 23 oktober 2018

Till minne av en villkorslös kärlek

Foto: adlibris.com/se
Min känsla är att det var ett tag sedan vi läste en bok i bokcirkel som jag tyckte riktigt bra om. Mycket har varit okej men inte mer. Nu däremot så har jag lyssnat på en bok som jag verkligen gillade. Jonas Gardells senaste bok Till minne av en villkorslös kärlek är en rörande och vacker skildring av hans mor.

Bokens inramning är lite speciell då boken börjar med att Jonas Gardell dör i en bilolycka. Sedan byggs illusionen av hur någon annan forskar i hans liv och bakgrund för att beskriva hans familj, och kanske speciellt hans mamma.

Mamma Ingegärd, och hela hennes familj, är baptister. När man själv är uppväxt och lever i frikyrkovärlden så föreställer jag mig att man har en förståelse för en del av hennes historia, och även beteende, som troligtvis inte alla läsare har. Jag tror att detta kanske skapar en lite djupare förståelse för vissa saker, även om det för den sakens skull inte alls krävs för att uppskatta boken. Hur som helst är det ett kärleksfullt porträtt av en egensinnig mamma, som på flera sätt känns modern för sin tid. Det är också berättelsen om en familj, med en syskonskara där en var en morsgris med ett speciellt band till sin mor. Det beskrivs också hur hemskt jobbigt, men även dråpligt, allt blev när Ingegärds alzheimers blev värre och värre.

Jonas Gardell läser själv sin bok, och han gör det riktigt bra. Han lever sig in och sjunger friskt "Gyllne morgon" för att visa hur modern väckte dem när det var dags att stiga upp får att resa på semester. Jag rekommenderar verkligen denna bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar