tisdag 20 juni 2017

Wonder

Foto: adlibris.com/se
Av en tillfällighet såg jag en trailer för en film... och insåg att detta kändes bekant på något sätt. Jag kom på att jag hade en bok i bokhyllan, som jag ännu inte läst, som måste vara förlagan till filmen. Så jag började läsa Wonder av R.J. Palacio.

Bokens huvudperson är 10-åriga August. Han föddes med en massa genetiska problem så han ser inte ut som alla andra barn. En del tycker att han liknar E.T., Gollum, en zombie eller något liknande. På grund av sina medicinska problem så har han inte gått i vanlig skola, men nu föreslår hans mamma att han ska börja femman i en vanlig klass. Först tycker varken August eller hans pappa att detta är en bra idé, men de ändrar sig och det är mamma som blir osäker istället. Hur som helst så börjar August i skolan och boken handlar om hans år i femman.

Bokens första del har August som berättare men sedan växlar det. Hans syster har en del, andra barn i skolan och både systens kompis och pojkvän har sina delar. Deras berättelser går lite om lott så att man får med allas perspektiv på ett bra sätt samtidigt som varje person för historien framåt. Först såg jag inga skrivtekniska skillnader mellan de olika delarna, men när det blev systerns pojkväns tur att berätta så saknades det helt plötslig versaler. Det var helt klart svårare att läsa och jag kan inte riktigt räkna ut vad det ska symbolisera.

Det var en bra bok, om mod, vänskap, tillit och att våga vara sig själv och stå upp för det som är rätt. Jag tror att den gör sig bra som film också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar