söndag 27 november 2016

Barkhes kors

Foto: adlibris.com/se
Barkhes kors är sista delen i Bodil Mårtenssons trilogi om familjen Barkhe. Korset är Valdemarskorset som familjen fick som tack från kung Valdemar. Korset var smitt av en muslimsk smed under korstågen. Han förbannade korset eftersom han blev tvingad att smida den kristna symbolen. Korsets historia vet inte familjen om, men nu är korset stulet och det kommer att spela en avgörande roll i familjens öde.

Mycket har gått så illa för Frans Barkhe och hans döttrar. Jag funderar många gånger på om det kan ordna sig. Är det en sådan bok där saker ordnar sig? Jag kan väl säga så mycket som att det ordnar sig bättre för en del än det gör för andra. Vissa karaktärer får vad de förtjänar och andra inte.

Barkhes äldsta dotter, Hanna, får vara med om mycket hemskt i denna bok. Hon förtjänar så mycket bättre än vad hon får. Hon möter kärleken, förlorar den, blir bortgift med en man som på många sätt liknar kung Joffrey i Game of Thrones, får oväntad hjälp och hittar styrkan att ta tag i sitt eget öde. Jag imponeras av hur hon, i en tid då kvinnor inte har något egen makt, ändå tar kontroll över sitt liv till slut. Hon får betala ett högt pris och frågan är hur hennes liv blir efter att allt är över... Jag skulle verkligen inte vilja behöva göra det hon gör, men jag kan ändå inte klandra henne.

Även de yngre Barkhedöttrarna får möta och hantera stora problem. Problem som är större än vad så unga flickor ska behöva hantera. När de yngsta ställer till ödesdigra problem för andra så tänker jag på att de trots allt bara är tre och sex år. De är små barn och de förstår inte vad de ställer till med.

Gillar man historia och gärna får den till sig i romanform så rekommenderar jag varmt trilogin om familjen Barkhe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar