söndag 3 april 2016

After you

Foto: adlibris.com/se
Nu har jag läst After you av Jojo Moyes. Jag önskade mig den i julklapp eftersom den är en fortsättning på Me before you, som jag tyckte var en jättebra bok. Den här boken är inte lika bra som sin föregångare, men det är ju alltid roligt att de hur det går för karaktärer som man tycker om.

Förra boken slutade ju med Wills död och arvet han efterlämnade till Louisa, för att hon skulle kunna göra något av sitt liv. I början reste hon runt i Europa men nu har hon med hjälp av Wills advokat köpt en lägenhet i London och försöker där skapa sig ett liv. Problemet är att det inte går så bra. Hon saknar Will och lägenheten känns inte som hemma. Hon har ett jobb i en bar på en flygplats, men för övrig händer inte mycket i hennes liv. Allt detta förändras när hon ramlar ner från taket på sitt hus. Då träffar hon sjukvårdaren Sam, blir tvingad av sin pappa att gå med i en stödgrupp för sörjande och en oväntad gäst dyker upp och vänder upp och ner på allt.

Det är svårt att föreställa sig hur man skulle bete sig om man var i Louisas situation. Ingen som stått mig så när har dött... Jag kan ändå tänka mig att det är livsomvälvande. Will och Louisa förändrade varandra. Han fick henne att se mer av världen och mer av sitt eget värde. Att förlora honom var naturligtvis ett hårt slag för henne. Det är trevlig att följa henne på hennes väg mot att gå vidare i livet, och inse att hon kan älska igen och ha roligt, utan att det förminskar det som hon hade med Will.

Om man läst första boken tycker jag att man ska läsa denna också, men framför allt... Läs den första boken om du inte gjort det! Den kommer på film i sommar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar