måndag 3 mars 2014

Beautiful redemption

Foto: cdon.se
Beautiful redemption är fjärde och sista boken i serien av Kami Garcia och Margaret Stohl. Här avslutas historien om Ethan och Lena och deras problematiska kärlek. Ännu en serie som jag återkommer till, men denna gång efter ett mycket kort avbrott. Det kändes bra att få avsluta denna serie. Eftersom jag hade alla böckerna så kändes det lite jobbigt att ha den sista liggande och vara "tvungen" att läsa annat emellan, (fast bokcirkelns val måste jag ju följa).

Det blir nästan omöjligt att skriva om denna bok utan att avslöja något, så... spoiler alert! Den tredje boken slutade med att Ethan offrade sitt liv för att återställa ordningen i världen, så att den inte skulle gå under. Denna bok handlar således om hur han ska kunna ta sig tillbaka till livet och Lena. Det var nämligen någon som skrev om hans öde så nu behöver han riva ut den sidan ur boken som innehåller allas öden.

För första gången i serien så är boken uppdelad i olika delar och Lena har en del där hon är jag-personen. Eftersom det hela tiden varit Ethan som är böckernas "jag" så får jag flera gånger i Lenas del påminna mig om att det är hon som är "jag". Det var nog ett nödvändigt val att göra för denna bok. Eftersom  Ethan och Lena är åtskilda så kan ju inte han berätta om vad som händer i den vanliga, levande, världen.

Det tydligaste budskapet i denna bok är att aldrig ge upp. Inte ens när det verkar omöjligt. Varken Ethan eller Lena ger upp om att de ska återförenas på något sätt. Man kan ju tycka att döden är ett rätt så definitivt sätt att skilja människor åt, men allt är ju inte så enkelt och vanligt i dessa böckers värld. Inte ens döden kan hindra detta kärlekspar från att återförenas. För naturligtvis så är det så det slutar. Jag tycker om lyckliga slut och speciellt när det varit någon form av kamp mellan gott och ont så skulle jag bli väldigt besviken om inte det goda segrade till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar