söndag 8 september 2013

Heja, heja!

Foto: adlibris.com/se
För drygt en månad sedan började jag springa. Eller... jag försökte i alla fall. Först denna vecka har jag sprungit hela min runda på 3 km, utan att behöva gå någon bit. Mitt i detta landade Martina Haags Heja, heja! i mitt knä. Det är sällan en bok kommer så lägligt som denna gjorde.

Boken handlar om hur Martina börjar springa. Hon går från att inte träna alls till att springa marathon. Hon beskrivit humoristiskt sitt kämpande med att springa och bli bättre på det. Jag tyckte att det var roligt att läsa om hennes löpning samtidigt som jag kämpade med min egen.

En del av Martinas råd har jag tagit till mig. Med utgångspunkt i hennes tips har jag skapat en spellista på Spotify som jag ska ha när jag springer. Jag kände mig riktigt inspirerad att ge mig ut i fredags för att få testa den, och lämplig musik kan faktiskt vara riktigt peppande. Hon skriver också att man ska belöna sig själv när man uppnår sina delmål. Så nu när jag sprungit 3 km utan att gå har jag köpt nya sporthörlurar och en löparjacka att springa i när det blir lite kallare.

Jag vet inte riktigt hur kul det är att läsa denna bok om man inte springer själv. Troligtvis kan man tycka  att den är roligt i alla fall men det blir ju högre igenkänningsfaktor om man kan identifiera sig med det Martina skriver om. Boken ger hopp om att vem som helst kan bli en löpare. Kan Martina som har fyra barn, man, hus och diverse husdjur göra det så kan jag också! :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar