torsdag 1 november 2012

Fifty Shades - trilogin

Foto: adlibris.com/se
Jag var först tveksam till att skriva om dessa böcker av E L James... men jag är tvungen att skriva av mig lite. Jag har alltså läst Fifty Shades of Grey, Fifty Shades Darker och Fifty Shades Freed, hela trilogin om Anastasia Steele och Christian Grey. Jag blev nyfiken på dessa böcker redan i våras när jag först hörde talas om dem. När författaren sedan var gäst hos Skavlan så bestämde jag mig för att undersöka dessa "bestsellers".

Det var länge sedan jag hade ett sådant desperat behov av att läsa färdigt en bok som när jag läste den första i denna trilogi. Jag kan inte heller komma ihåg när jag läste något som röde upp så många olika känslor och tankar. Jag kastades mellan fascination och äckel, och allt däremellan. Jag var tvunget att fortsätta läsa även fast jag då inte var säker på vad jag egentligen tyckte om boken. Bok två och tre kunde jag läsa i lugnare tempo och jag upprördes inte lika mycket längre. Jag tror inte att det berodde på att jag vande mig utan på att de saker som upprörde mig förändrades.

När Anastasia möter Christian Grey är hon en 21-årig oskuldsfull tjej som snart ska ta examen från universitetet. Christian är ofantligt rik och ofantligt snygg. Detta påpekas om och om igen genom alla böcker, grekisk gud är väl bara förnamnet. Dessa två dras omedelbart till varandra utan att veta vad de egentligen ger sig in i. Christian har aldrig haft en riktigt flickvän. Han har bara haft förhållande där en varit den dominerande och den andra undergiven. Han vill ha ett sådant förhållande med Ana. Hela första boken handlar om huruvida hon ska gå med på detta, om hon kan gå med på det.

Dessa böcker är kända för att innehålla mycket sex, och det gör de. I första boken beskrivs varje gång de har sex detaljerat, men efter ett tag lägger sig nyhetens behag och det blir lite tjatigt. Senare i de andra böckerna så kan de ha sex utan att det beskrivs. Första gången det hände blev jag förvånad och tänkte "oj, de hade sex utan att jag fick läsa alla detaljer". Det är bra att det dras ner på sexbeskrivningarna för det är inte det jag vill läsa efter ett tag. Då vill jag veta hur det kommer sig att Christian blev så här, och om han kan bli fri från alla sina demoner från det förflutna. För naturligtvis så finns det tragiska och hemska upplevelser som gjort honom så "störd". Fifty shades of fucked up, som han själv beskriver det.

Dessa böcker (eller den första i alla fall) har anklagats för att vara kvinnoförnedrande. Författaren sade hos Skavlan att det inte är så. Det är faktiskt Ana som är den starka av de två. Efter att ha läst alla böcker håller jag med henne. De som sagt att böckerna är förnedrande för kvinnor och att kvinnan är den svaga har nog bara läst första boken och på så sätt inte fått hela historien. För även om Christian är ett control freak som vill dominera och bestämma så är han liten och svag inombords, men man får inte reda på vidden av detta i första boken. Det var nyfikenheten på detta som fick mig att fortsätta läsa. Jag ville se hur han skulle kunna bli "hel" tillsammans med Ana, för på något vis så förstod jag ändå att det skulle bli ett lyckligt slut på något sätt.

Det finns mycket som man skulle kunna diskutera efter att ha läst dessa böcker, men jag nöjer mig så här. Resten av funderingarna tar jag med tjejerna i bokcirkeln :-)

2 kommentarer:

  1. :-) Det ska bli roligt! Bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Hej Johanna,
    Har hittat din bokblogg, kul att du startat den. Har tänkt tanken själv så många gånger.
    Även jag var tvungen att läsa triologin och jag håller med dig i mångt och mycket. Hade dock lite svårt för att det var lite väl förutsägbart slut och att den bygger på det traditionella "han rik,snygg,framgångsrik, men med problem" "hon oerfaren, blyg, omedveten om sin skönhet" och att hon lyckas "omvända" honom på slutet.

    SvaraRadera