lördag 25 februari 2012

A reliable wife

Foto: adlibris.com/se
A reliable wife av Robert Goolrick är en bok som faktiskt inte är speciellt lik någon annan bok som jag kan komma ihåg att jag läst. Jag kan inte skriva speciellt mycket om vad den handlar om utan att förstöra läsningen för den som vill ge sig i kast med denna bok.

Boken börjar med att Ralph Truitt, en ensam 54-årig man, står på perrongen och väntar på tåget som ska föra hans blivande fru till hans lilla stad i Wisconsin. Året är 1907 och Ralph har annonserat i tidningen efter en trogen och ordentlig fru. Detta är väl egentligen inte speciellt uppseendeväckande i vår tid då folk hittar sina partners på internet allt oftare. Trots det funderar jag på hur vanligt det var på den tiden att man gjorde på detta sätt.

Kvinnan som svarat på annonsen heter Catherine Land. Hon är inte den som hon utger sig för att vara, det förstår man direkt. Hon låtsas vara en enkel kvinna som växt upp med sin missionerande far och rest runt i världen. Av någon anledning har hon bestämt sig för att låtsas vara den typen av kvinna som Ralph söker.

Jag gillar den här boken. Ibland är meningarna väldigt långa. Andra gånger är de korta och jag upptäcker att jag måste läsa om det jag nyss läst för det kom så mycket information med så få ord att jag blir osäker på om jag förstått rätt. Ibland är språket repetitivt men det är så uppenbart att detta är ett stilgrepp att det bara bli effektfullt.

Detta är ingen gullig eller romantiskt historia. Det handlar om ensamhet, desperation, längtan, hämnd, ambition, förlåtelse, definitiva slut och hopp om en ny början.

Som läsare kunde jag inte lista ut vad som skulle hända i denna bok. Vändningarna i boken överraskade mig och det är ju inte alltid det händer när man läser... så jag rekommenderar denna bok till den som vill läsa en bok som inte liknar andra böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar