lördag 14 oktober 2023

Det låsta rummet

Foto: bokus.com
Nu kommer jag att ta en paus från Elly Griffiths serie. Det låsta rummet är nämligen den fjortonde och sista boken som just nu finns på svenska om arkeologen Ruth Galloway. Den sista boken i serien kommer å svenska i december. Naturligtvis kunde jag kasta mig över den på engelska, men jag har ju lyssnat på alla tidigare böcker på svenska, med samma uppläsare, så jag väntar på att den sista kommer. 

Denna bok utspelar sig i början av Coronapandemin. Det blir lockdown i Storbritannien och Ruth får sköta sitt universitetsjobb hemifrån, samtidigt som dottern Kate ska hållas sysselsatt med eget skolarbete. Kommisarie Nelson kan vara på plats på polisstationen, men hans medarbetare får turas om att jobba hemifrån så det är definitivt tunt med folk på plats. Fallet som de utreder denna gång rör kvinnor som verkar ha tagit livet av sig. Frågan är om det finns ett samband. 

Som alltid är karaktärernas privatliv det mest intressanta. Nelsons fru och son är i Blackpool när det blir lockdown så när han blir ensam hemma längre än planerat passar han på att vara hemma hos Ruth och Kate. Kate säger inget om att hennes pappa plötsligt verkar flytta in, lite så där diskret. Hon njuter dock av att ha båda sina föräldrar där samtidigt. Ruth har också fått en ny granne. Hon som inte så lätt får nya vänner känner direkt hur hon trivs med Zoe, och anförtror henne förvånansvärt snabbt detaljer om sitt privatliv. 

Denna gång hade jag faktiskt mina misstankar om hur saker och ting hängde ihop, innan allt avslöjades. Jag ska inte skryta med att jag räknat ut allt, men vissa saker hade jag som sagt anat. Jag kommer att sakna Ruth och Nelson och alla deras vänner... men en bok finns ju ännu kvar...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar