fredag 8 oktober 2021

En sång för alla dom

Foto: adlibris.com/se
En till bok av Mike Gayle. Denna gång En sång för alla dom. Denna bok har vissa likheter med En man som heter Ove. Jag har i och för sig inte läst den boken, men jag har sett filmen. Även här handlar det om en ensam äldre man, som har en katt, som han fick för att den dök upp och inte ville ge sig iväg.

Hubert Bird är änkling sedan flera år. Han bor i London, men kommer från Jamaica. Hans dotter bor i Australien, och henne pratar han med varje vecka. Han berättar allt om sitt innehållsrika liv och de vänner han umgås med. Problemet är att inget av det är sant. Han måste vid detta lag göra anteckningar för att hålla ordning på sina lögner. När dotter säger att hon ska komma hem på besök måste Hubert ta tag i sitt liv. Han måste ut och skaffa sig vänner, så att han kan visa upp ett liv som liknar det han berättat om. Saker och ting blir inte riktigt som han tänkt, men livet får en ny riktning när en ny granne flyttar in och en dag ringer på hans dörr. En ung ensamstående mamma ber honom passa hennes dotter medan hon själv går på en anställningsintervju. Detta blir början till en livsförändring för Hubert. 

Jag tyckte om denna bok. Jag lyssnade igenom den på tre dagar, (förra helgen). Den tar upp ämnen som lycka, ensamhet, rasism, vänskap, nya chanser, sorg och besvikelse. Den har även en tvist fram mot slutet som jag inte hade räknat ut. Det är ju alltid trevligt att bli överraskad. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar