torsdag 30 oktober 2014

The Hobbit

Foto: adlibris.com/se
Jag har nu lyssnat på The Hobbit av J.R.R. Tolkien. Efter att ha kämpat med hans andra böcker och inte riktigt kunnat njuta av dem så tänkte jag att det kanske skulle gå bättre att lyssna. På sätt och vis gjorde det väl det och på sätt och vis inte. Jag har lyssnat på hela boken, men någon större fantast kommer jag nog aldrig bli... av böckerna alltså. Jag tycker att filmerna är jättebra! Verkligen jättebra! Böckerna däremot blir väldigt sega. Även denna bok, mycket kortare och "enklare" bok är det.

Allt börjar med att trollkarlen Gandalf tycker att Bilbo Baggins ska följa med en grupp dvärgar på äventyr. Trots att hober inte är så äventyrliga av sig så följer Bilbo med, och det är på denna resa som han hittar Ringen. När man sett filmerna så känns det som att draken Smaug spelar en väldigt stor roll, men jag upplever det annorlunda i boken. Smaug är ett problem som det inte ägnas mer tid åt än det gör åt farliga spindlar eller att rymma från alver. Samma sak gäller bågskytten Bard, som spelar en stor roll i filmen, och naturligtivs är han viktig även i boken men han är inte alls med lika mycket. Sammanfattningsvis kan man väl säga att saker och ting går mycket snabbare fram i boken än vad det gör i filmerna. Det har en naturlig förklaring då det gjorts tre filmer på en enda bok.

Jag kan absolut se de litterära kvalitéerna i detta verk och han som läser var fantastisk. Han gjorde olika röster till alla karaktärer och han sjöng alla sånger, med stor inlevelse. Trots det så blev jag stundtals uttråkad och vandrade iväg i tanken för att sedan återvinna fokuset och fundera på om jag missat något viktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar