söndag 26 januari 2014

Beautiful chaos

Foto: cdon.se
I Beautiful chaos, den tredje boken i serien, så blir problemen värre än någonsin för Ethan och Lena. Efter att ha varit ifrån varandra en del i bok två så är deras förhållande nu hyfsat stabilt. Det hjälper ju dock inte så mycket när staden de bor i får utstå apokalyptiska plågor och det verkar som att hela världen går mot sin undergång. Detta efter att Lena vägrade att välja ljuset eller mörkret och då förstörde den ordning som har rått i välden. Nu måste de försöka rädda världen, fast först måste de räkna ut hur.

Ja, vad ska man säga… När jag läste denna bok kunde jag ju inte låta bli att tänka på världens undergång eftersom det är dit allt verkar vara på väg, (vid bokens slut ät det inte avgjort hur det blir). Man kan ju fundera på hur man skulle bete sig om allt var på väg att ta slut. Vilka sidor skulle det ta fram hos en? Skulle det visa sig att man är modigare än man tror eller skulle man bli en liten lort? Alla hoppas vi väl på att man skulle hantera svåra situationer med värdighet och mod, men jag tror att det är svårt att veta innan man hamnar i en sådan situation. Dessutom lär ju världens undergång vara något som vi bara upplever en gång och efter det så lär vi väl inte diskutera hur vi hanterade det. Fast det var ju tiden innan själva undergången som jag fundera på... Det är ju då vi kan göra en skillnad. Då skulle jag önska att jag kunde få betyda något positivt för människorna runt mig, fast det är en rätt så stor risk att jag skulle vara den som behövde något positivt från någon annan. Tur att man aldrig varit i riktiga krissituationer… Detta blev nog lite tjatigt, så nu slutar jag.

Hur som helst så är jag är spänd på att läsa sista boken i serien för denna slutade mer spännande än någon av de andra. Fast nästa bok blir en till bokcirkeln, (den verkar också bra). Jag får skynda mig att läsa så att jag kan återgå till sista delen i denna serie :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar