onsdag 22 juni 2022

Morden i Fleat House

Jag har tidigare lyssnat på serien om de sju systrarna av Lucinda Riley.

Foto: adlibris.com/se
Morden i Fleat House har getts ur nu efter hennes död. Jag lyssnade på den på två dagar. Det var en spännande kriminalroman, men inte för obehaglig.

Boken börjar med att en elev dör i sitt rum på elevhemmet Fleat House på skolan St Stephen´s i Norfolk. Först avskrivs det hela som ett epilepsianfall, men pojkens far kräver att det undersöka vidare. Då framkommer att han dött av anafylaktiskt chock efter att ha fått i sig Aspirin som han inte tålde. Var det en olyckshändelse eller blev han lurad att ta tabletterna? När en av skolans lärare strax därefter hittas död i sin bostad tätnar mysteriet. Har de två dödsfallen med varandra att göra?

Jazz flydde från London, sitt jobb och alla jobbiga minnen efter sin skilsmässa. Nu är hon tillbaka i England men tänker inte gå tillbaka till jobbet som polis, utan ska satsa på att rusta sin stuga på landet och måla tavlor. När hennes chef dyker upp och ber henne leda utredningen på St Stephen´s går hon trots det med på det. 

Efter halva boken tyckte jag att det verkade givet vem som låg bakom det första dödsfallet. Jag borde insett att det inte var så lätt. Den jag trodde var skyldig var definitivt inblandad, men inte riktigt på det sätt som jag först trodde. I en sådan här bok gillar jag när man inte riktigt kan räkna ut hur allt hänger ihop. Jag vill bli lite överraskad i slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar