torsdag 23 juni 2022

Den fjärde doktrinen

Foto: adlibris.com/se
Förra sommaren lyssnade jag på Denise Rudbergs sommarprat och de tre böckerna som då fanns i hennes serie Kontrahenterna. Jag tyckte att det var jättebra och det blev extra intressant eftersom böckerna bygger på hennes egna släktingars liv under andra världskriget. Igår släpptes den fjärde boken; Den fjärde doktrinen, som ljudbok och jag lyssnade på den. Hela boken på en dag, (den var inte så lång). Problemet med att läsa eller lyssna på en serie som inte är färdig är att man måste vänta på att nästa bok ska komma ut. Här insåg jag att jag inte kom ihåg allt som hänt tidigare, vilket störde mig lite. Det löste sig ändå men nu måste jag vänta igen, minst ett år antar jag.

Denna bok tar vid där den förra slutade. Elisabeth, Iris och Signe jobbar fortfarande med signalspaning på Karlaplan 4. Nu är det 1941 och kriget är i full gång och det blir på sätt och vis mer märkbart i denna bok. En resa till Berlin blir dramatisk, inte bara p.g.a. kriget. Utan att avslöja några detaljer för den som vill läsa alla böckerna så kan jag säga att alla tre i denna bok får uppleva personliga med- och motgångar i ännu högre grad än tidigare. 

Jag läste en gång att serien skulle innehålla tio böcker. Om det stämmer så blir det många år att vänta innan det är färdigt. Vill man läsa om kvinnor i Sverige under andra världskriget så rekommendera jag varmt denna serie.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar